Eka kisapäivä
18.11. Mildenhall
Aamulla oli herätys kello 6,05 ja sitten Yusen juotto. Vettä 5dl ja
kissanruokaa pieni määrä. Aamu oli kaunis. +4 ja kirkas sää oli hyvä koirien kannalta. Kisapaikalla
ajoimme Juhan kanssa lämpöjä sisään trainerilla. Kevyttä pk polkemista 40 min
ja välillä lyhyitä 20 sekunnin kiihdytyksiä. Olin ajanut viimeiset testilenkit
matalilla rengaspaineilla. Edessä 29” 2,4 Continental X-king Racesport tubeless
ja 1,0 bar. Alusta täristi silti ikävästi polkiessa. Takana 26”, 2,4 X-king
tuubilla 1,3 bar. Jostain syystä päätin nostaa paineita kisaan. Laitoin eteen
1,5 bar ja taakse 1,7 bar. Pääsimme lähtemään hyvältä paikalta
kuudentena.
Lähtösuoralla ajoimme melko kovaa 35 km/h. Ensimmäinen mutka
pieneen ylämäkeen oli loiva ja siihen pystyi ajamaan täysillä, mutta vauhti
laski min 28 km/h. Seuraavaan mutkaan pieneen alamäkeen jarrutin hieman. Sitä
seuraavassa pitkässä alamäessä oli vastatuulta. Vauhti ei missään vaiheessa
noussut yli 40km/h, mistä olin huolissani. Pitäisi ajaa paljon kovempaa. Pyörä
tärisi ankarasti. Polkeminen oli todella vaikeaa. Pahaksi onneksi takavaihtaja
hyppi jatkuvasti tärinän takia pienemmälle rattaalle. Muutamassa mutkassa
jarrutin varmuuden vuoksi jonkin verran. Kaikki mutkat olivat 90 astetta ja
nurmikkoa. Radan vieressä nurmi kuulti valkeana yöllisen kasteen jäljiltä. Nurmi
näytti liukkaalta muttei ollut sitä. Yhtään kertaa pyörä ei lähtenyt luistoon.
Ajaminen jatkui vaikeana koko matkan. Tehoja ei vaan saanut irti kovan tärinän
ja ketjun hyppimisen vuoksi. Maalisuoran ajoin putkelta, mikä vähensi tärinää
selvästi.
Yuse juoksi hyvin. Oma suoritus oli kehno. Suurin ongelma
ajotaidon puute nurmikolla. Toisena ongelmana liian korkeat rengaspaineet ja
ainakin osittain siitä johtuen ketjun hyppiminen. Rata oli huomattavasti
hitaampi kuin oletin. Yuse ei ole pienikokoisena parhaimmillaan hitaalla
radalla. Sijoitus miesten luokassa 13. kärkeen lähes minuutti. Juha ja
Simpson ajoivat kuusi sekuntia meitä hitaammin. Juhalla oli alla melko järeät
maastorenkaat. Juhan täysjousto antoi jonkun verran anteeksi tärinälle. Vauhtia
söi silti varmasti liian järeät renkaat.
Kisan jälkeen vaihdoin eteen Notubes Crest kehän ja siihen
Specialized S-works Renegade 29” 1,9 tubeless. Taakse Schwalbe Racing Ralph
2,25 Evo tubeless. Lasken huomiseksi paineet testilenkin tasoon. Huomenna
startti on klo 13,31. Rata on kuiva, jos ei sada ja pito lienee hyvä. Kiristin
takavaihtajan jousta, jotta ketju pysyy kireämmällä eikä pääse hyppimään niin
herkästi. Sitten vaan kovaa iskua ja polkemista. Huomenna lähden tekemään sitä omaa
ajoa ja parantamaan aikaa. Toivon parempaa suoritusta teknisesti, että pääse
kunnolla polkemaan. Yuse kyllä juoksee.
Kävimme uimassa taas. Nyt oli myös Lipposet mukana. Saunassa
oli aikaa pohtia päivän tapahtumia. Juhan kanssa tuumattiin että on ne Euroopan
kaverit kovia polkemaan. Ja oma kokemus nurmella ajamisesta olematon.
Pitää mennä ajoissa nukkumaan. Väsyttää paljon. Huomenna
handlaamaan ajajia ja iltapäivällä oma kisa.
Puhelimen kentät kisapaikalla ovat surkeat. Soittaminen
onnistuu harvoin, tekstiviestin lähettäminen useimmiten. Kisapaikalla
majoittujat eivät juuri pysty laittamaan tietoja ulkomaille. Minun GoPro on..
jossain. Ehkä kotona, ehkä tavaroiden seassa. Sanoisin silti kotona.
Samuli
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti