keskiviikko 16. marraskuuta 2016

Matkalla Englantiin2

Matkalla Englantiin 2
15.11. Holland van Hoek-Harvic Stena Line deck 11, cabin 11338.
Huh, huh.
Jos jotain opin tänään, niin Englannin lautalle ei kannata tulla kuutta minuuttia vaille lähtöä. Nimittäin laiva oli liikenteessä jo 12 minuuttia ennen lähtöaikaa!
Heräsin aamulla Slechwigissä virkeänä. Roponen oli ollut yön hiljaa. Kaappasin sen kainaloon ja Yusen hihnaan ja painelin ulos. Käytin koirat aamutarpeillla ja annoin ruuat. Yuselle tosin vain aamujuoton. Matka Teznerille oli varsin selkeä. Navigaattorin kanssa no problem, miljoona mutkaa ja risteystä. Aloin pikkuhiljaa luottamaan navigaattoriin. Ilman sitä en pärjäisi lainkaan. Turun satamaan tulokin olisi onnistunut varmasti paremmin, jos olisin ajanut navin mukaan. Kuuntelimme matkalla Dan Brownia. Se saattoi jossain vaiheessa hajaannuuttaa ajatusta kahtaalle, mutta auttoi pysymään virkeänä.
Teznerillä luovutimme Roposen. Lapset käytti sen vielä monta kertaa pissalla, lenkillä jne. Lyhyt tutustuminen oli ehtinyt luoda kiintymyssuhteen. Michaelin 6v tyttärellä oli oma Danlerin Hornet reki! Juuri tehty lapselle sopivaksi. Tytär oli edeltävänä talvena  viisivuotiaana voittanut lasten pohjois-Amerikan mestaruuden valjakkoajossa. Reellä, yhdellä koiralla. Ja myös maailmanmestaruuden.  
Kävin Yusen kanssa tutustumassa Michaelin talolta lähtevän treenireitin. Ajoin 3km pyörällä lenkin peltoa kiertävää tietä. Yuse juoksi valjaat päällä kiltisti pyörän vieressä. Sen jälkeen tehtin sama lenkki vedon kanssa.  Ihan ok treeni. Jarrutin kovimman vauhdin pois. Keskinopeus ehkä 30 km/h. Yusen treenin jälkeen ajoin maantiepyörällä trainerilla lämmittelyt ja 2 x 3min max tehoilla. Jalat oli hieman tukossa. Sain sykkeen toisella vedolla nousemaan ihan ok, 183/min. Mikä parasta toisessa vedossa sykkeen palautuminen vaikutti olevan kohdillaan. Syke laski ensimmäisen minuutin aikana 26 lyönnillä! Olen tehnyt satoja diagnostisia polkypyörärasitustestejä potilaille. Aikanaan julkaisin AmJ Cardiolissa artikkelin sykkeen palautumista varhaisessa rasitustestissä sydäninfakrtipotilailla akuutin sydäninfarktin  jälkeen. 12 lyöntiä minuutissa tai sitä isompi palautuminen oli hyvä merkki. Taas huonompi, vähäisempi sykkeen palautuminen, ennusti yli neljä kertaa suurempaa kuolleisuutta. Samanlainen tulos oli julkaistu ei sydänsairailla ihmisillä NEJM:ssä muutamaa vuotta aikaisemmin ja samalla sykerajalla! Minulla oli ainakin palautuminen vielä terveen tasolla.
Tezner antoi minulle testiin yhdet hänen suunnittelemat valjaat. Sanoisin heti ensituntumalta, pätevät. Malli on pitkälle sama kuin Dragdråttanissa, mutta valjaat ovat selvästi kevyemmät, veto lenkki kulutusta kestävää kevlaria, takalenkki liukuva ja ehkä vartalolle vielä istuvammat. Näitä valjaita saa todennäköisesti tilattua minulta jatkossa.
Ajo Saksassa oli ihan jees, päivänvalossa, Brownia kuunnellessa. Mutta pimeän tultua alkoi ehkä vielä painostavampi tunnelma kuin Tanskassa. Millään ihmisjärjellä ei voi käsittää miten paljon yhdessä maassa voi olla rekkoja. Ajomatka 600km kesti noin kahdeksan tuntia. Koko matkan oli kumpaankin suuntaan rekkoja loputon jono. Oikean puoleisin kaista rekkoja, pysähdyspaikat täynnä kymmeniä, satoja rekkoja. Risteykset kaikkiin suuntiin, rekkoja. Tuhansia ja tuhansia rekkoja, pimeää, sadetta ja stau, aina joskus. Hollannin puolella ajamista helpotti sekä neljäs, että välillä viides kaista ja valot. Ensimmäistä kertaa pohjois-Euroopan läpi ajaessa  oli katuvalot. Olimme satamassa reilu tunti ennen lautan lähtöä. Ajoimme suoraan jonoon, Arin perään. Muita autoja ei ollut. Oletin laivan olevan puolityhjä, koska passien tarkastus kesti niin pitkään. Minun piti itse käydä lukemassa koiran siru autossa ja näyttää numerosarja tarkastajalle, joka istui kopissa. Mielestäni melkoinen aukko täsmällisyydessä. Hienohomma, mutta tarkastaja ilmoitti, että numero ei täsmää ilmoitettuun. Onneksi olin heti jyvällä. YUsella on kaksi sirua ja tarkastaja ei huomannut jälkimmäistä ja voimassa olevaa. Passit tarkastettiin uudestaan seuravalla portilla Brittien rajavartijoiden toimesta. Sanoin nuorelle kauniille naisrajavartijalle käyttäväni koiran lyhyellä kävelyllä ennen laivaa. - No, you cant! Siitä ei  voinut neuvotella, ei yhtään. Hikeä pukkasi pintaan. Yuse oli käynyt pissalla viimeksi kolme tuntia aiemmin. En ollut vielä antanut iltaruokaa. Se joutuisi pidättämään autossa boksissa yhteensä liki 14 tuntia. Oli pakko keksiä jotain. Syötin Yusen autokannella auton vieressä. Ari jäi lasten kanssa autolle ja kävelin Yusen kanssa ulos lautasta. Pissaaminen onnistui sitten helposti. Autokannella se olisi ollut varmasti vaikeampaa.
Laivassa tapsimme Susannan, Erkin ja heidän lapset. Aletta huomasi matkalla vilaukselta myös joukkueenjohtaja Eeva Äijälän ja Kaukon.
Nyt sitten meditoimaan huomista varten. Autolla vasenta kaistaa, ja ratti ojan puolella. Hmm, olihan se vasen. Jep, Suomessa muistaakseni oikea, niin Briteissä täytyy sitten olla vasen.
Samuli
16.11. Barton Hills Travelodge, A11, Fiveways Roundabout, Barton Mills, Mildenhall
Herätys laivalla 5,30. Kevyt aamupala laivalla. Ulos päästiin laivasta lopulta kaikkien rekkojen jälkeen. Ari lähti ajamaan edellä ja kääntyi ensimmäiselle levikkeelle, jossa syötimme koirat. Ensimmäinen jänittävä yllätys oli, kun huomasin etten ollut ladannut navigaattoriin Iso-Britanniaa lainkaan. Well, ilman navia, vasenta kaistaa, Aletta (näsäviisas 10v, jonka keskittymiskyky kartan lukuun riitti 10 sekuntia kerrallaan) kartanlukijana. Jep, homma hoitui hienosti Arin perässä. Selvisimme kisapaikalle hyvin, yhden lisälenkin jälkeen.
Kisareitteihin tutustuessa eniten oli mielessä, sääli Villeä. Alusta on muhkuraista nurmi, multa hiekkapolkua. Melko syviä uria on monin paikoin. Toivottavasti kasin valjakko pysyy hanskassa. Mutta pyörän osalta ihan kohtuullinen reitti. Odotin nopeampaa alustaa. Jatkuva muhkuraisuus tärryyttää pahasti ja hidastaa vauhtia. Reitti ei ollut vielä merkitty. Tapasimme suurimman osan Suomen joukkuetta ja joukkueenjohtajan.
Syömään oli lähdettävä. Thetford löytyi (Arin perässä) helposti. Siellä Mäkkäriin ja ilmaisen wifi:n pariin lataamaan navigaattoriin kartat. Wifi:n sai päälle, kun ilmoitti puhelinnumeron, johon piti tulla vahvistuskoodi. Se tuli Messengeriin yhdistettyyn tekstiviestiohjelmaan, joka tarvii nettiä… Ei onnistunut. Ei toiminut muuten Arillakaan. Txt ei vaan tullut perille. Olin onneksi ladannut google mapsiin karttoja puhelimelle ja pääsimme sen ja navin turvin hyvin Mildenhalliin. Siellä hotellin löytäminen kesti reilun tunnin. Kirjastotäti neuvoi auliisti paikan. Tosin myöhemmin palajstui, että ei se tiennyt itekkään. Hän neuvoi aivan toiselle puolelle kaupunkia. Ajoin eläkeläiskerhon pihaan. Kanttiinin täti osasi neuvoa Travelodgen paikan heti.
Nyt sitten ruokakauppaan.
Samuli

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti